Τάσεις
Μέσα στο 2020-21 σε συνθήκες COVID & μέτρα / lockdown που συνεχίζονται, αλλάζει όλη μας η ζωή και το ίδιο συμβαίνει και στις σχέσεις μας. Καθώς η ποιότητα των σχέσεών μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ποιότητα της ζωής μας, η τελευταία έρευνα της Focus Bari εστίασε σε όλα τα είδη των ανθρωπίνων σχέσεων (οικογενειακές, ερωτικές, φιλικές, επαγγελματικές, κοινωνικές) και πώς επηρεάστηκαν την τελευταία χρονιά. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία σχεδιασμού με την Vivid Vibes, σε δείγμα 1623 ατόμων, 16+ ετών Πανελλαδικά, στις 26-28 Ιανουαρίου 2021 και αποκάλυψε ότι:
- Ο βαθμός ικανοποίησης των Ελλήνων από τις σχέσεις τους αυτήν την περίοδο εντοπίζεται σε επίπεδο «μέτριο προς αρκετά καλό», με τις οικογενειακές και φιλικές σχέσεις να παίρνουν ένα 7.5/10, ενώ πολύ χαμηλότερα βρίσκεται ο βαθμός ικανοποίησης από τις ερωτικές, τις επαγγελματικές και τις κοινωνικές σχέσεις.
- Όπως είναι φυσικό, ο βαθμός ικανοποίησης και η σημαντικότητα των μεμονωμένων ειδών σχέσεων διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία και την φάση ζωής, όπου οι ερωτικές σχέσεις αφορούν περισσότερο τις νεαρές ηλικίες, ενώ οι επαγγελματικές και οι οικογενειακές τις ηλικίες 35+.
- Είναι ενδιαφέρον ότι σχεδόν δύο στους τρεις Έλληνες (64%) δηλώνουν ότι λόγω της πανδημίας και των συνθηκών της, τουλάχιστον ένα είδος σχέσεών τους χειροτέρεψε, ενώ 53% αισθάνονται ότι τουλάχιστον ένα (άλλο) είδος σχέσεων καλυτέρευσε.
- Ο μεγάλος «χαμένος» των σχέσεων λόγω της πανδημίας είναι οι κοινωνικές σχέσεις, με το 40% του κοινού να δηλώνει ότι χειροτέρεψαν, ενώ ο μεγάλος «κερδισμένος», φαίνεται ότι είναι - παρά τις πιθανές εντάσεις λόγω εγκλεισμού - οι οικογενειακές σχέσεις.
- Τα υπόλοιπα είδη σχέσεων - φιλικές, ερωτικές, επαγγελματικές - επίσης φαίνεται ότι έχουν χειροτερέψει οριακά λόγω των συνθηκών της πανδημίας.
- Οι λόγοι βελτίωσης όσων σχέσεων έχουν βελτιωθεί είναι ο περισσότερος κοινός ποιοτικός χρόνος, οι κοινές δραστηριότητες, η καλύτερη επικοινωνία, η αυξημένη ενσυναίσθηση, η κατανόηση και αλληλοστήριξη, ενώ ...
- Αντίθετα, οι λόγοι που οι σχέσεις έχουν χειροτερέψει είναι η αραιή και ελλιπής επικοινωνία, ο περιορισμένος κοινός χρόνος και δραστηριότητες, η απομάκρυνση - έως και αδιαφορία - αλλά και οι εντάσεις & συγκρούσεις.
Δείτε την παρουσίαση της έρευνας εδώ
Το τελευταίο «κύμα» του 2020 της Πανελλήνιας Έρευνας Focus on Tech Life της Focus Bari, εντοπίζει την διείσδυση του internet μεταξύ Ελλήνων 16-74 χρόνων στο 92%. Ουσιαστικά, όλοι οι Έλληνες είναι πλέον χρήστες internet, ενώ οι συνθήκες της πανδημίας πυροδότησαν την ήδη υπάρχουσα τάση ανάπτυξης της digital ζωής στην καθημερινότητα: όλοι ενημερωνόμαστε, διασκεδάζουμε, ψυχαγωγούμαστε, επικοινωνούμε, κοινωνικοποιούμαστε, προβάλλουμε και προσφέρουμε τις επαγγελματικές μας υπηρεσίες, αλλά και ψωνίζουμε διαδικτυακά.
Ως φυσικό επακόλουθο, επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι αύξησαν τον χρόνο (και ενέργεια) που αφιερώνουν στα σόσιαλ από την έναρξη των lockdown από τον περασμένο Μάρτιο έως σήμερα: το Facebook έχει φτάσει στο 75%--με τρεις στους τέσσερις Έλληνες να έχουν τουλάχιστον ένα προφίλ, ενώ ακολουθούν τα Youtube και Instagram στο 62% και 55% αντίστοιχα. Όμως, ο αυξημένος χρόνος έκθεσης και διάδρασης στα σόσιαλ δεν είναι πάντα θετικός. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, εντοπίζεται ότι:
- Δύο στους τρεις Έλληνες αγαπούν τα σόσιαλ γιατί τους κρατούν σ’ επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον «έξω κόσμο», καθώς και…
- Δύο στους πέντε χρησιμοποιούν τα σόσιαλ για να προβάλουν την δουλειά τους ή/και να προσφέρουν επαγγελματικές υπηρεσίες τους
- Τρεις στους πέντε παραδέχονται ότι αφιερώνουν στα σόσιαλ περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν και συχνά παρασύρονται από αυτά και αμελούν άλλες δράσεις που θα ήθελαν να κάνουν, όπως διάβασμα, κάποιο άλλο χόμπυ, άθλημα κλπ., ενώ…
- Δύο στους πέντε κάθε μέρα λένε το πρωί στον εαυτό τους ότι δεν θα παρασυρθούν από τα σόσιαλ, όμως δεν το καταφέρνουν!
- Ένας στους τρεις ομολογεί ότι συχνά τα σόσιαλ τον/την κάνουν να αισθάνεται ακόμα περισσότερη μοναξιά—παρά την «σύνδεση»--καθώς κάποια posts φίλων τους κάνουν να αισθάνονται κατάθλιψη, και…
- Ειδικά τα posts με φωτογραφίες από εποχές προ πανδημίας τους κάνουν να αισθάνονται θλίψη
Δείτε όλη την παρουσίαση εδώ